Billeder kommer senere.

Thyregod Svømmeklub

Thyregod Svømmeklub, som vi kender den i dag blev stiftet, den 6. august 1973. Egentlig går historien længere tid tilbage. I 1936 indledte man byggeriet af et friluftsbad, hvor frivillige kræfter tog kampen op. Friluftsbadet stod færdigt omkring 1936-37 og virkede i mange år. I 1955 valgte man så at stifte en svømmeklub. I takt med, at klubbens svømmere blev bedre og bedre og udviste stor talent til diverse stævner i Brande, Give og Brædstrup, udvidede man konkurrenceafdelingen og blev siden en konkurrenceklub på lige fod med den store klub fra Vejle "Triton".

I 1968 blev idrætshallen i Thyregod indviet og dermed så man også sit snit til, at få bygget en svømmehal. Det krævede meget arbejde af bestyrelsen for den selvejende institution, og kampen med kommunen var helt opslidende. Den 1. september 1973 blev Thyregod Svømmebad indviet og den 15. september samme år, lukkede udendørssæsonen og friluftsbadet blev nedlagt.

Klubben bemærkede sig op gennem 1970'erne som en stor konkurrenceklub, hvor man brystede sig af, at flere af klubbens konkurrencesvømmere var landsmestre i diverse svømmediscipliner. Thyregod Svømmeklub vandt altså for at sige det mildt, næsten alt de kom i nærheden af. 1980'erne bød på endnu flere stævner, landsmesterskaber, turneringer og en udveksling til Irland. Dette var i alt sin enkelthed, klubbens ekstravagante storhedstid. Op gennem 1990'erne og 00 gik det knap så godt for klubben. Man konkurrerede stadig flittigt, men medlemmerne udeblev og til sidst gik det så galt, at man erklærede klubben for lukningstruet. Op gennem 2010'erne blev det gradvist bedre og i 2020'erne var man næsten oppe på de 800 medlemmer, inden man lukkede ned for al aktivitet i 2020 og igen i 2022, grundet de stigende energipriser.

Vil du vide mere, eller er du blot nysgerrig, så kontakt:

Mathias Aricó
Mathias Aricó Sekretær og instruktør