"Bevæg Dig For Livet"-prisen

I Thyregod Svømmeklub er man ikke bange for at hoppe ud på det dybe vand - og derfor er klubben nomineret til en idrætspris! Det er: "Bevæg Dig For Livet"-prisen. Nytænkning og lyst til konstant udvikling er begreber, der har ført klubben frem til podiet med de nominerede.

Af Jim Hoff, Give-Thyregod Avis, d. 3. april 2022.

THYREGOD: Thyregod Svømmeklub er nomineret til "Bevæg Dig For Livet-prisen" ved dette sportsgalla i Vejle, og i den forbindelse har avisen talt med tre af folkene i klubben, formand Christian Fridmann, kommunikationsansvarlig Mathias Arico og træner og livredder Sebastian Hansen. Det er ikke de tre, der er nominerede, men de udtaler sig her på hele klubbens vegne.

Vild med at lære fra sig

Sebastian Balslev er 19 år og i lære som automatiktekniker. Han er instruktør og livredder og også med omkring klubbens Åbent Vand-hold.  Han underviser på Plask og Leg-holdet, samt på Begynder- og Talentholdet og har været instruktør i fire år og med som assistent/livredder i tre år.

- Jeg har valgt at blive frivillig her i klubben, fordi jeg altid har svømmet og fordi jeg er vild med foreningslivet og det stærke sammenhold, man har her. Jeg kan også rigtig godt lide at lære fra mig og se, hvordan mine svømmere udvikler sig, forklarer Sebastian.

Ud over at være tilknyttet svømmeklubben er han også spejder, og fritiden går ydermere med at cykle meget (MTB og landevej) og løbe lange ture. Det skal, kan man jo nok regne ud, alt sammen ende op med en Iron Man for den unge mand.

Tidligere landsholdssvømmer tager formandstjansen

44-årige Christian Fridmann har sit eget firma, CF Service, og han er svømmeklubbens formand. Den tidligere elite- og landsholdssvømmer er derudover træner for Åbent Vand-holdet og Talentholdet.

- Jeg blev frivillig her i klubben for at få mig et godt netværk. Jeg flyttede til Thyregod i 2018, og via minstore interesse for svømning, var det helt naturligt, at jeg begyndte at komme i svømmeklubben. I forbindelse med min svømmetræning og min optræning til triatlon blev jeg så på herligste vis shanghajet at Gitte Norlyk fra svømmeklubben. Man manglede en træner til talentholdet, og den opgave mente hun jo lige var noget for mig. Og nu sidder jeg så som formand, lyder det fra Christian med et stort smil.

"Generelt er vi ikke bange for at springe ud på det dybe vand og lancere en række nye og måske ret anderledes tiltag" - CHRISTIAN FRIDMANN, FORMAND TSK.

Han sidder ud over som formand i TSK også i Lokalrådet i Thyregod, så hans søgen efter netværk mp siges at have gives bonus.

Blæksprutten Mathias

Allestedsnærværende Mathias Arico er 20 år og læser til procestekniker. Han er livredder og instruktør mere eller mindre tilknyttet samtlige hold i TSK. Derudover er han også kommunikationsansvarlig for den lokale svømmeklub; en opgave han løfter med stor ildhu.

-Der er jo nok mere eller mindre min mor Tiinas skyld eller fortjeneste, at jeg startede som frivillig i TSK: Hun sad dengang i bestyrelsen, og jeg svømmede rigtig meget. Så hun mente jo nok, som mødre jo gør, at jeg var klar til at træde til som hjælpetræner, og det gjorde jeg så. Derfra udviklede det sig, og i dag er jeg så instruktør på alle hold på nær Vandskrækholdet. Selv babysvømning og mor barn-holdet er jeg med på, fortæller Mathias, der har det fint med at være svømmeklubbens altfavnende blæksprutte.

Han har været frivillig siden 2013, og Mathias er også tilknyttet spejderne i Thyregod. Han giver også et nap med i cafeteriet hos Lone Jørgensen - og sr man på hanskalender, er det kun fredag han kan kalde en decideret fridag fra det firvillige arbejde.

Fedt at slå igennem med innovative tiltag

TSK har 760 medlemmer og er ikke blevet ramt af det ellers ret markante coronabetingede frafald, som andre foreninger på egnen har oplevet. Klubben har i forbindelse med coronaen lanceret et tilbud om at halvere kontingentet, og derudover er man meget opmærksom på hele tiden at udvikle sig og ikke hvile på laurbærrene, selv om det går godt.

- Der er meget arbejde i at drive en svømmeklub, og derfor er det også fedt, når der bliver lagt mærke til vores arbejde med at lancere innovative tiltag som Svøm en Bog og Åbent Vand-svømning. I 2019 vandt vi en pris i DGI Sydøstjylland for vores tiltag "Den Gode Velkomst", og vi er på det punkt blevet en rollemodel for andre svømmeklubber. Generelt er vi ikke bange for at springe ud på det dybe vand og lancere en række nye og måske ret anderledes tiltag. Det er jo ikke fordi, at vi har opfundet den dybe tallerken, men vi elsker bare at forny os og finde på nye ting hele tiden, lyder det fra trioen.

- Man er både stolt, glad og overrasket over nomineringen. Det er fedt, at nogen sætter pris på vores frivillige arbejde. Dejligt at nogen synes, at vi fortjener et skulderklap, og vi krydser da også fingre for, at vi kan vinde prisen, siger Christian Fridmann, mens Sebastian og Mathias med store smil vender alle fire tommelfingre opad.

Begrundelse for nomineringen:

Thyregod Svømmeklub er en klub i rivende udvikling, hvor de innovative idéer en efter en bliver gjort til virkelighed. I samarbejde med Vejle Bibliotekerne har klubben startet 'Svøm en bog'-holdet, hvor deltagerne får mulighed for at svømme til lyden af en god lydbog i ørene.

Efter seancen i vandet inviteres deltagerne til fælles hygge med gode snakke om den svømmede lydbog og kaffe i cafeteriet. Den svømmende læseklub har inspireret andre svømmeklubber landet over.

I Thyregod Svømmeklub har de samtidig succes med tilbuddet 'åbent vand svømning' i Vejle Fjord, som har inspireret mange nye personer til klubben.

De mange nye initiativer har gjort Thyregod Svømmeklub attraktiv og rummelig for mange nye medlemmer uanset niveau.