Mærkemål (Plask og Leg)

1 Uden Nummer

Mærke 1

En stor del af undervisningen vil have fokus på leg. Dels fordi det er sjovere, men også fordi der i lege er lidt mere plads til at være forskellige, og øve på lige præcis det niveau man selv er på.

Husk at give den fuld gas når du er i vandet, så du ikke kommer til at fryse, og lav øvelserne så godt du kan – hver gang.

  • Komme i/op vandet uden hjælp
  • Holde balancen i vandet, løb, gå og hop
  • Puste bobler i vandet med næsen
  • Bevæge sig sikkert rundt i vandet
2 Uden Nummer

Mærke 2

Du kan begynde at udnytte vandets bæreevne til at flyde, og du kan flytte rundt på dit eget tyngdepunkt – så det eksempelvis enten bliver nemmere eller sværere at holde balancen på en plade eller orm.

  • Holde balancen på et redskab
  • Benspark fra kanten (ryg og mave)
  • Puste bobler under vandet i 5 sekunder
  • Rutche i vandet
3 Uden Nummer

Mærke 3

Du skal sidde på redskaber og padle rundt, og du skal sparke fra kanten og glide ud i vandet, både på maven, siden og ryggen.

Du skal også hoppe rundt i vandet, både i en fast rytme og lave delfinspring.

  • Benspark ved redskab (mave og ryg)
  • Sidde på et redskab, fremdrift med armene
  • Torpedo på mave/side/ryg
  • Forlæns og baglæns delfinhop
4 Uden Nummer

Mærke 4

Du skal kunne dykke, både ved at bruge armene til at komme fremad, og ved at svømme flyben med benene.

I overfladen kan du svømme en grovmotorisk crawl og rygcrawl – helt fladt på maven og ryggen, og med helt strakte arme.

  • Springe i vandet fra kanten
  • Flyde på ryg
  • Svømme (dykke) ned til bunden med store armtag
  • Sidde på bunden med/uden luft